MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Karetą "žNowości" do Berlina

Mirosława Kruczkiewicz-Siebers
Mirosława Kruczkiewicz-Siebers
Piętnaście przedstawień z jedenastu krajów obejrzeli w ciągu tygodnia widzowie XVIII Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Kontakt”, który zakończył się w Toruniu w nocy z piątku na sobotę.

Piętnaście przedstawień z jedenastu krajów obejrzeli w ciągu tygodnia widzowie XVIII Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Kontakt”, który zakończył się w Toruniu w nocy z piątku na sobotę.

Oglądaliśmy m.in. spektakl dla dorosłych grany przez grupę dzieci, cyrkowe popisy na ramie od obrazu, maski i teatr cieni, parodię programów telewizyjnych, przedstawienie bez tekstu i przedstawienie bez dekoracji, a także spektakl zakazany przez białoruskie władze. Ze sceny teatry mówiły o dylematach całej ludzkości, problemach swoich narodów i dramatach jednostek.

Główną nagrodę pięcioosobowe międzynarodowe jury przyznało Teatrowi Nowemu z Rygi za widowisko, w którym aktorzy przez ponad trzy godziny nie wypowiadają ani jednego słowa - „Brzmienie ciszy” w reżyserii Alvisa Hermanisa. To był również faworyt publiczności, jedyny spektakl nagrodzony przez widzów owacją na stojąco. Alvisa Hermanisa uznano ponadto za najlepszego reżysera festiwalu. Odbierając nagrody laureat przypomniał, że Toruń był pierwszym zagranicznym miastem, do którego – czternaście lat temu – przywiózł swoje przedstawienie. Od tego czasu odnosi sukcesy w wielu europejskich krajach. Utalentowany łotewski twórca także w zeszłym roku został na „Kontakcie” obsypany nagrodami.

<!** reklama>Ubiegłoroczne sukcesy powtórzył również zespół z Berlina, Schaubuhne am Lehniner Platz, który otrzymał drugą nagrodę za „Upiory” Ibsena w reżyserii Sebastiana Nublinga. I tak jak w zeszłym roku, ten teatr nagrodzono za scenografię. Trzecia nagroda powędrowała do teatru NO99 z Tallina za „Gorących Estońskich Chłopców” w reżyserii Tiita Ojasoo.

Ufundowaną przez „Nowości” nagrodę dla najlepszej aktorki festiwalu (i statuetkę - Złotą Karetę) jury przyznało Bibianie Beglau za rolę Heleny Alving w „Upiorach”.

- Decyzję podjęliśmy jednogłośnie - powiedział „Nowościom” Thomas Irmer, teatrolog z Niemiec, przewodniczący jury. - To była zapadająca w pamięć rola, a Bibiana Beglau jest niewątpliwie jedną z najlepszych niemieckich aktorek.

Za najlepszego aktora uznano Andrzeja Wichrowskiego z łódzkiego Teatru im. Jaracza, odtwórcę roli Ojca i Króla w „Ślubie”. Była to jedyna na tegorocznym „Kontakcie” nagroda dla polskiego teatru.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska