Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rozkopane centrum Torunia. Kiedy to się skończy?

Marek Nienartowicz
Marek Nienartowicz
Budowa ronda turbinowego na skrzyżowaniu ulic Grudziądzkiej, Warneńczyka i Bażyńskich
Budowa ronda turbinowego na skrzyżowaniu ulic Grudziądzkiej, Warneńczyka i Bażyńskich Grzegorz Olkowski
Od miesięcy niełatwo jeździ się przez Toruń. Powodem są inwestycje tramwajowe i towarzyszące im drogowe na ulicy Grudziądzkiej i Szosie Chełmińskiej. Kiedy się skończą, kiedy zostaną udostępnione nowe tory, jezdnie i rondo?

Zobacz wideo: 2023 jest Rokiem Mikołaja Kopernika w woj. kujawsko-pomorskim.

od 16 lat

Przypomnijmy, że od połowy ubiegłego roku trwa przebudowa torowiska tramwajowego na ulicach Warneńczyka, ks. Gogi oraz fragmentach ulic Podgórnej i Kościuszki. Częścią tej inwestycji jest także przebudowa odcinków ulicy Grudziądzkiej między ulicami Bażyńskich i Podgórną oraz budowa ronda turbinowego na skrzyżowaniu ulic Grudziądzkiej, Bażyńskich i Warneńczyka. Z tym wiążą się poważne utrudnienia w ruchu, zwłaszcza na ulicy Grudziądzkiej, a także Podgórnej.

Prezydent Zaleski: koniec inwestycji pewnie w maju

- Zgodnie z umową zakończenie modernizacji torowiska planowane jest w kwietniu - przypomina Sylwia Derengowska, rzecznik Miejskiego Zakład Komunikacji, który prowadzi tę inwestycję. Jej wykonawcą jest firma Balzola

Nieco mniej optymistyczną wersję przedstawił podczas jednej z ostatnich sesji Rady Miasta prezydent Torunia, Michał Zaleski.

- Inwestycja ta powinna zakończyć się w kwietniu, czyli pewnie zakończy się w maju - stwierdził prezydent.

Polecamy

Co zostało już w ramach tej inwestycji zrobione? Gotowy jest już tor po wschodniej stronie torowiska na Warneńczyka i ks. Gogi oraz południowej na odcinkach Podgórnej i Kościuszki. Prace koncentrują się po jego stronach przeciwnych. Na ulicy Grudziądzkiej powstaje kanalizacja deszczowa i nowa droga rowerowa. Na Kościuszki trwają przygotowania do układania płyty podtorowej, a na tzw. małej Grudziądzkiej - do układania warstw drogowych. Na ulicy ks. Gogi kończy się mocowanie szyn. Wzdłuż przebudowywanego odcinka torowiska stoją już wszystkie słupy trakcyjne.

- Do wykonania pozostało jeszcze dokończenie instalacji sanitarnych w ciągu ulicy Grudziądzkiej, ułożenie warstw drogowych, dokończenie ronda turbinowego, ułożenie fragmentów torowiska na ulicach Kościuszki i Warneńczyka. Na samym końcu zdemontowane zostaną tymczasowe przewiązki torowe, po czym przywrócony zostanie normalny ruch drogowy i torowy - wylicza Sylwia Derengowska.

Linia na Jar: prace budowlane do końca czerwca

Wspomniana firma Balzola, a także działająca z nią w ramach konsorcjum firma Intop, od jesieni 2021 roku budują linię tramwajową między centrum Torunia a osiedlem Jar. Tu problemem jest zamknięcie odcinka Szosy Chełmińskiej między ulicą Dekerta a placem NOT-u dla pojazdów zmierzających w stronę Wrzosów. Kierowcy muszą wybierać objazd, przede wszystkim ulicą Legionów. Kiedy tu utrudnienia się skończą?

- Jeśli chodzi o nową linię tramwajową, to zakończenie prac budowlanych planowane jest do końca czerwca. Potem, przed udostępnieniem do użytkowania, pozostaną jeszcze odbiory i ewentualne usuwanie usterek i wad - wyjaśnia Sylwia Derengowska.

Polecamy

Obecnie na Szosie Chełmińskiej od placu NOT-u do budynku po Uniwersamie trwają prace torowe. Wylano tu dolną płytę torową. Trwa montaż szyn i przygotowania do wylania górnej płyty torowej. Dalej, do ulicy Dekerta, kończy się budowa kanału dla sieci teletechnicznej i przebudowywana jest sieć gazowa.

W rejonie skrzyżowania Szosy Chełmińskiej z ulicą Grunwaldzką prowadzone są prace brukarskie. Prawie gotowy jest odcinek ulicy Długiej między Szosą Chełmińską a rondem Czadcy, czyli jej skrzyżowaniem z ulicą Legionów. Trzeba tu tylko zamontować sieć trakcyjną, wiaty na peronach przystankowych i elementy małej architektury.

Na rondzie Czadcy, na wylocie ulicy Wielki Rowu, układana jest podbudowa jezdni, jej obrzeża, chodniki i krawężniki. Wzdłuż ulicy Legionów (od ulicy Kaliskiego do przejazdu kolejowego) budowana jest magistrala wodociągowa.

Polecamy

Warto dodać, że od poniedziałku 6 marca zamknięty zostanie wjazd od ulicy Legionów na parking przy centrum handlowym "Tuż-Tuż". Dostać się do niego będzie można objazdem, od strony ulicy Kozackiej.

- Do zrobienia z ważniejszych prac torowych pozostał jeszcze odcinek od ronda Czadcy do przejazdu kolejowo-tramwajowego oraz przejścia przez skrzyżowania Szosy Chełmińskiej z ulicą Bema i trasą średnicową. Czekają nas więc jeszcze prace drogowe na Szosie Chełmińskiej i ulicy Legionów. Potrwają one, z różnym natężeniem, do końca budowy, więc trzeba się jeszcze liczyć z utrudnieniami. Za to po zakończeniu prac układ drogowy będzie funkcjonalny i bezpieczny. Do wykonania jest także przebudowa wspomnianego przejazdu kolejowo-tramwajowego na ulicy Legionów - przypomina Sylwia Derengowska.

Na odcinku od przejazdu kolejowo-tramwajowego na Legionów do ronda na skrzyżowaniu ulic Strobanda i Watzenrodego na Jarze, czyli wzdłuż ulicy Polnej, Ugory i Watzenrodego torowisko betonowe jest już praktycznie gotowe. Tak samo perony - z wyjątkiem wiat i elementów małej architektury. Przygotowane są już także łąki kwietne wzdłuż ul. Polnej. Niemal gotowe są także jezdnie. Na ulicy Ugory trwa budowa kanalizacji sanitarnej. Potem trzeba będzie odtworzyć nawierzchnię na ulicy Ugory, zagospodarować zieleń, zamontować sieć trakcyjną, obsiać trawą zielone fragmenty torowisk, zbudować drogi rowerowe.

Dużo do zrobienia przy pętli na Jarze, tramwaje pojadą we wrześniu

W przypadku linii między centrum miasta a Jarem najwięcej do zrobienia jest na jej fragmencie na ulicy Watzenrodego - od ronda na skrzyżowaniu ze Strobanda do pętli, która ma powstać przy ulicy Heweliusza. Tu budowa torowiska i infrastruktury drogowej rozpoczęła się pod koniec ubiegłego roku, po zdobyciu przez miasto 25 mln zł na realizację tej części inwestycji

- Przebudowano tu już kanał teletechniczny dla sieci światłowodowych i gotowe są fundamentu budynku technicznego. Rozpoczęło się ocieplanie i wylewanie posadzek. Powstają też fundamenty pod słupy trakcyjne i odwodnienie torowiska. Do zrobienia jest jeszcze podbudowa torowiska na samej pętli, wylanie płyt torowych, montaż szyn, postawienie slupów trakcyjnych, montaż trakcji, wiat i elementów małej architektury, budowa ścieżek rowerowych - dodaje Sylwia Derengowska.

Dodajmy, że według zapowiedzi prezydenta Zaleskiego, tramwaje linią między centrum a Jarem zaczną kursować we wrześniu.

Polecamy nasze grupy i strony na Facebooku:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska