Przypomnijmy, linia na JAR proponowana była w czterech wariantach. Jeden z nich biegł ulicą Polną, zamiast Długą. O tym, że wariant oznaczony numerem 4 jest faworytem informowaliśmy już w "Nowościach". Jako najbardziej optymalny uznała go firma Progreg, która przygotowała warianty.
- Optymalny jest wariant 4, z przejściem ulicą Długą (torowisko wspólne z jezdnią, z możliwością ruchu autobusowego po pasie przystanków wiedeńskich - przyp. red.) - mówił inż. Grzegorz Rychel z firmy Progreg. - Zaletą tego rozwiązania jest m.in. to, że jadąca do szpitala karetka będzie mogła skorzystać z torowiska. Inne pojazdy dzięki temu też będą miały możliwość wyminięcia innego auta, które z jakiegoś powodu zablokuje ruch. Kolejny plus to zastosowanie multifunkcyjności komunikacji zbiorowej, czyli wspólny przystanek autobusowo-tramwajowy.
Kilka tygodni później typy inżyniera okazały się trafne.
- Ostatecznie, po zasięgnięciu opinii torunian, którzy wyrazili swoje zdanie w konsultacjach społecznych, zdecydowaliśmy się wybrać wariant 4 - mówi Marcin Kowallek, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta.
Linia na tzw. osiedle JAR pobiegnie zatem od placu NOT, dalej Szosą Chełmińską. Od ul. Dekerta do skrzyżowania z ul. Długą torowisko biegnie jako wydzielone w pasie dzielącym nowoprojektowanej jezdni wzdłuż Szosy Chełmińskiej. Następnie torowisko skręca w kierunku wschodnim i biegnie ulicą Długą jako wspólne z jezdnią, z możliwością ruchu autobusowego po pasie torowiska w obrębie przystanków wiedeńskich.
Później linia skręca w kierunku północnym w ul. Legionów - wspólnie z jezdnią. Po 200 metrach od ronda Czadcy torowisko przechodzi na wschodnią stronę ulicy i biegnie dalej jako wydzielone. Przed torami kolejowymi, na terenach usługowo-magazynowych znajdujących się na północ od zajezdni autobusowej, zaplanowano dodatkowo budowę torów odstawczych i zaplecza technicznego na potrzeby taboru tramwajowego i autobusowego.
Dalej torowisko skręca w kierunku wschodnim w ul. Polną i biegnie nią jako wydzielone po południowej stronie jezdni. Następnie linia skręca w ul. Ugory i biegnie po jej wschodniej stronie by skręcić w ul. Watzenrodego.W ciągu ulicy Watzenrodego torowisko biegnie jako wydzielone w pasie dzielącym nowoprojektowanej ulicy. Wariant 4 kończy się pętlą tramwajową na osiedlu JAR, na ul. Heweliusza.
Więcej w sobotnich "Nowościach". Czytaj także: Linia na JAR raczej Długą
Poniżej prezentacja firmy Progreg - z wizualizacjami i mapkami, którą można było obejrzeć podczas konsultacji
Pobierz: http://m.7dni.pl/2016/04/n/8972e-346732.pdf
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?