Nasza Loteria

Wakacyjny horror zamiast urlopu. Jak dochodzić odszkodowania i zadośćuczynienia? Prawnik radzi

Małgorzata Oberlan
Małgorzata Oberlan
Co robić, gdy wymarzony i drogi wyjazd urlopowy okazuje się wakacyjnym koszmarem? Mamy prawo oczekiwać tzw. świadczeń zastępczych już na miejscu. A po powrocie - odszkodowania i/lub zadośćuczynienia.
Co robić, gdy wymarzony i drogi wyjazd urlopowy okazuje się wakacyjnym koszmarem? Mamy prawo oczekiwać tzw. świadczeń zastępczych już na miejscu. A po powrocie - odszkodowania i/lub zadośćuczynienia. 123rf
Co robić, gdy nasz upragniony wyjazd na urlop okazuje się wakacyjnym horrorem? Zakwaterowano nas do innego hotelu, w pokoju nie działa klimatyzacja, baseny zostały wyłączone z użytku ze względu na naprawę, a posiłki nie mają nic wspólnego z tym co przedstawiono w umowie? Radzi adwokat Adam Wygralak z Torunia.

Czy Skyway jest nas w stanie jeszcze czymś zaskoczyć?

od 16 lat

Umowa o imprezie turystycznej, bo taką definicje noszą wycieczki kupowane przez nas w biurach podróży, są umowami cywilno-prawnymi - dwustronnymi. Naprawdę warto zapoznać się dokładnie z taką umową przed jej podpisaniem.

Na co uważać w biurze podróży, kupując wycieczkę?

Na szczęście konsumenci chronieni są prawem przy zawieraniu umów z organizatorami turystyki (biura podróży) tj. przepisami ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Umowa taka musi być prosta, zrozumiała i czytelna, a w razie wątpliwości organizator powinien wyjaśnić wszystkie aspekty umowy, które są dla nas najważniejsze.

-Warto również zwrócić uwagę, że oferta imprezy turystycznej przedstawiana przez organizatora turystyki - biuro podróży bądź jego pośrednika - musi zawierać szereg wyczerpujących informacji o ofercie m.in miejsce pobytu, czas trwania, rodzaj i kategorię środka transportu, liczę i rodzaj posiłków, wysokość przedpłaty, cenę imprezy turystycznej łącznie z dodatkowymi opłatami, termin ewentualnego odwołania imprezy, informację o możliwości rozwiązania umowy przez podróżnego w każdym momencie i opłatach z tym związanych, informację o ubezpieczeniu - wylicza adwokat Adam Wygralak z Torunia.

Przed rozpoczęciem podróży organizator imprezy musi nam dostarczyć wszystkie dokumenty (vouchery, bilety) związane z wyjazdem oraz powiadomić o terminie i czasie wyjazdu (w przypadku lotu samolotem jest to np. termin odprawy).

-Przed zawarciem umowy należy też zwrócić uwagę na tzw. ogólne warunki dotyczące imprezy turystycznej, jak również ogólne warunki ubezpieczenia. Ta uwaga szczególnie dotyczy rodzin podróżujących z małymi dziećmi, ponieważ w przypadku ewentualnych chorób, które uniemożliwiają wyjazd na wycieczkę, ubezpieczyciel wymaga od nas wykonania procedury powiadomienia o takim problemie, jak również przedstawienia szeregu dokumentów w celu wypłaty ubezpieczenia. Niedopełnienie takich obowiązków może skutkować odmową wypłaty - uczula adwokat.

Zmiana ceny, zmiana hotelu i inne niespodzianki - nieudane wakacje

Ustawa dopuszcza zmiany w umowie o imprezie turystycznej np. zmianę ceny ze względu na zmianę kosztów paliwa albo zmiana kursu waluty, w której organizator zakupił wycieczkę. - Ale, co ważne, cena wycieczki nie może ulec zmianie na 20 dni przed jej rozpoczęciem - podkreśla adwokat Adam Wygralak. - Organizator turystyki może przed rozpoczęciem wycieczki dokonać jednostronnej zmiany umowy, ale tylko i wyłącznie wtedy, gdy zastrzegł to w umowie, zmiana jest nieznaczna oraz poinformuje o zmianie podróżnego.

W przypadkach, gdy organizator wycieczki jest zmuszony zmienić główne właściwości usługi np. zmienić hotel, albo też nastąpiło podwyższenie ceny przekraczające 8 procent, może nam zaoferować inną wycieczkę. Z tym, że musi być ona o takim samym standardzie bądź wyższym. Naszym prawem jest przyjęcie takiej oferty bądź rezygnacja z wyjazdu i zwrot wszystkich wniesionych opłat.

Co robić, gdy na miejscu zastajemy wakacyjny koszmar?

A co w przypadku, gdy nasz upragniony wyjazd okazał się wakacyjnym horrorem? Zakwaterowano nas do innego hotelu, w pokoju nie działa klimatyzacja, baseny zostały wyłączone z użytku ze względu na przeprowadzane prace naprawcze, a posiłki nie mają nic wspólnego z tym co przedstawiono w umowie?

-W pierwszej kolejności należy niezwłocznie powiadomić organizator imprezy o powstałych niedogodnościach. Proszę sprawdzać w umowie, w jakiej formie organizator oczekuje od nas zgłoszeń reklamacji (e-mail, aplikację bądź telefonicznie). Takie skargi możemy kierować również do agenta turystycznego, u którego kupiliśmy wycieczkę. Ma on wtedy obowiązek przekazania takiej skargi organizatorowi. Zróbmy zdjęcia powstałych niedogodności i poprośmy innych uczestników imprezy o dane osobowe w celu powołania ich do sądu jako świadków - radzi prawnik.

Organizator musi niezwłocznie usunąć zgłoszone przez nas niezgodności. Jeżeli tego nie wykona, to mamy prawo sami je usunąć i wystąpić do organizatora o zwrot poniesionych kosztów np. zakwaterowania w pokoju hotelowym o takim standardzie, który był przedstawiony w umowie.

W sytuacji, gdy organizator turystyczny nie wykona przewidzianych w umowie usług stanowiących istotną część tej imprezy np. w hotel, w którym wykupiliśmy wakacje nie posiada dla nas pokoju, organizator zobowiązany jest bez obciążania nas dodatkowymi kosztami wykonać w ramach tej wycieczki odpowiednie świadczenie zastępcze tj. zakwaterować nas w hotelu o standardzie co najmniej takim w jakim kupiliśmy wakacje. Jeżeli usługa ta jest niższego standardu, przysługuje nam odpowiednie obniżenie ceny imprezy turystycznej.

Polecamy

Jeżeli to co nam zaproponuje organizator imprezy turystycznej w ramach zastępstwa nie jest porównywalne z tym co kupiliśmy bądź jeżeli obniżka ceny nas nie satysfakcjonuje, mamy prawo odrzucić taką ofertę.

Kiedy zadośćuczynienie, a kiedy odszkodowanie za wakacje?

Uprawnienie z tytułu odszkodowania, zadośćuczynienia i żądania obniżenia ceny przysługuje nam w sytuacji, gdy organizator imprezy turystycznej nie zaproponował nam zastępczego świadczenia np. innego hotelu bądź w przypadku, gdy odrzuciliśmy jego ofertę.

-Pamiętajmy, że przysługuje nam również obniżka ceny za każdy okres, w trakcie którego doznaliśmy niedogodności (niedziałająca klimatyzacja, zagrzybiała łazienka, stare zniszczone meble pokojowe, brak ciepłych posiłków, brak wyposażenia hotelu w usługi zawarte w umowie siłownia, spa, sauny, brudne naczynia w restauracji, niesprzątany pokój, brudna łazienka, uszkodzone leżaki, głośna muzyka do późnych godzin nocnych itd.) W tej sytuacji przysługuje nam również odszkodowanie oraz zadośćuczynienie za poniesione szkody i krzywdy - objaśnia adwokat Adam Wygralak.

Odszkodowanie lub zadośćuczynienie nie przysługuje nam, jeżeli do niezgodności doszło z naszej winy, osób trzecich niezwiązanych z organizatorem jak również spowodowanych nieuniknionymi i nadzwyczajnymi okolicznościami.

Warto tu wspomnieć, czym jest odszkodowanie i zadośćuczynienie. Otóż o odszkodowaniu mówimy w przypadku uszczerbku naszego majątku spowodowanego wyrządzoną krzywdą. Jest to finansowa rekompensata uszczerbku naszego majątku. Natomiast zadośćuczynieniem przysługuje nam w razie wyrządzenia szkody niemajątkowej. W tym przypadku będzie to zadośćuczynienie za zmarnowany urlop, czyli utratę doznań i przyjemnych przeżyć związanych z relaksem, odpoczynkiem. -O ile wartość odszkodowania jest łatwa do wyliczenia, o tyle wyliczenie wartości zadośćuczynienia jest zawsze indywidualną kwestią każdego z nas - zaznacza adwokat.

Obowiązkowo po powrocie wyślijmy pismo do organizatora imprezy turystycznej, w którym opiszemy wszystkie niedogodności. Warto załączyć zdjęcia. W piśmie wskażmy, jakiej żądamy kwoty odszkodowania oraz zadośćuczynienia. - Niestety, w przepisach nie przewidziano w jakim czasie organizator ma czas na odpowiedź - uprzedza prawnik.

Na koniec: złota zasada. -Czytajmy umowy przed ich podpisaniem, korzystajmy z portali internetowych zawierających ocenę hotelu, pytajmy pracowników biura podróży w razie wątpliwości co do usług hotelu jak i całej imprezy turystycznej. Tak, aby nasz urlop spędzić bez zbędnych nieprzyjemności - kończy Adam Wygralak.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska