Czy Skyway jest nas w stanie jeszcze czymś zaskoczyć?

Umowa o imprezie turystycznej, bo taką definicje noszą wycieczki kupowane przez nas w biurach podróży, są umowami cywilno-prawnymi - dwustronnymi. Naprawdę warto zapoznać się dokładnie z taką umową przed jej podpisaniem.
Na co uważać w biurze podróży, kupując wycieczkę?
Na szczęście konsumenci chronieni są prawem przy zawieraniu umów z organizatorami turystyki (biura podróży) tj. przepisami ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Umowa taka musi być prosta, zrozumiała i czytelna, a w razie wątpliwości organizator powinien wyjaśnić wszystkie aspekty umowy, które są dla nas najważniejsze.
-Warto również zwrócić uwagę, że oferta imprezy turystycznej przedstawiana przez organizatora turystyki - biuro podróży bądź jego pośrednika - musi zawierać szereg wyczerpujących informacji o ofercie m.in miejsce pobytu, czas trwania, rodzaj i kategorię środka transportu, liczę i rodzaj posiłków, wysokość przedpłaty, cenę imprezy turystycznej łącznie z dodatkowymi opłatami, termin ewentualnego odwołania imprezy, informację o możliwości rozwiązania umowy przez podróżnego w każdym momencie i opłatach z tym związanych, informację o ubezpieczeniu - wylicza adwokat Adam Wygralak z Torunia.
Przed rozpoczęciem podróży organizator imprezy musi nam dostarczyć wszystkie dokumenty (vouchery, bilety) związane z wyjazdem oraz powiadomić o terminie i czasie wyjazdu (w przypadku lotu samolotem jest to np. termin odprawy).
-Przed zawarciem umowy należy też zwrócić uwagę na tzw. ogólne warunki dotyczące imprezy turystycznej, jak również ogólne warunki ubezpieczenia. Ta uwaga szczególnie dotyczy rodzin podróżujących z małymi dziećmi, ponieważ w przypadku ewentualnych chorób, które uniemożliwiają wyjazd na wycieczkę, ubezpieczyciel wymaga od nas wykonania procedury powiadomienia o takim problemie, jak również przedstawienia szeregu dokumentów w celu wypłaty ubezpieczenia. Niedopełnienie takich obowiązków może skutkować odmową wypłaty - uczula adwokat.
Zmiana ceny, zmiana hotelu i inne niespodzianki - nieudane wakacje
Ustawa dopuszcza zmiany w umowie o imprezie turystycznej np. zmianę ceny ze względu na zmianę kosztów paliwa albo zmiana kursu waluty, w której organizator zakupił wycieczkę. - Ale, co ważne, cena wycieczki nie może ulec zmianie na 20 dni przed jej rozpoczęciem - podkreśla adwokat Adam Wygralak. - Organizator turystyki może przed rozpoczęciem wycieczki dokonać jednostronnej zmiany umowy, ale tylko i wyłącznie wtedy, gdy zastrzegł to w umowie, zmiana jest nieznaczna oraz poinformuje o zmianie podróżnego.
W przypadkach, gdy organizator wycieczki jest zmuszony zmienić główne właściwości usługi np. zmienić hotel, albo też nastąpiło podwyższenie ceny przekraczające 8 procent, może nam zaoferować inną wycieczkę. Z tym, że musi być ona o takim samym standardzie bądź wyższym. Naszym prawem jest przyjęcie takiej oferty bądź rezygnacja z wyjazdu i zwrot wszystkich wniesionych opłat.
Co robić, gdy na miejscu zastajemy wakacyjny koszmar?
A co w przypadku, gdy nasz upragniony wyjazd okazał się wakacyjnym horrorem? Zakwaterowano nas do innego hotelu, w pokoju nie działa klimatyzacja, baseny zostały wyłączone z użytku ze względu na przeprowadzane prace naprawcze, a posiłki nie mają nic wspólnego z tym co przedstawiono w umowie?
-W pierwszej kolejności należy niezwłocznie powiadomić organizator imprezy o powstałych niedogodnościach. Proszę sprawdzać w umowie, w jakiej formie organizator oczekuje od nas zgłoszeń reklamacji (e-mail, aplikację bądź telefonicznie). Takie skargi możemy kierować również do agenta turystycznego, u którego kupiliśmy wycieczkę. Ma on wtedy obowiązek przekazania takiej skargi organizatorowi. Zróbmy zdjęcia powstałych niedogodności i poprośmy innych uczestników imprezy o dane osobowe w celu powołania ich do sądu jako świadków - radzi prawnik.
Organizator musi niezwłocznie usunąć zgłoszone przez nas niezgodności. Jeżeli tego nie wykona, to mamy prawo sami je usunąć i wystąpić do organizatora o zwrot poniesionych kosztów np. zakwaterowania w pokoju hotelowym o takim standardzie, który był przedstawiony w umowie.
W sytuacji, gdy organizator turystyczny nie wykona przewidzianych w umowie usług stanowiących istotną część tej imprezy np. w hotel, w którym wykupiliśmy wakacje nie posiada dla nas pokoju, organizator zobowiązany jest bez obciążania nas dodatkowymi kosztami wykonać w ramach tej wycieczki odpowiednie świadczenie zastępcze tj. zakwaterować nas w hotelu o standardzie co najmniej takim w jakim kupiliśmy wakacje. Jeżeli usługa ta jest niższego standardu, przysługuje nam odpowiednie obniżenie ceny imprezy turystycznej.
Polecamy
- Festiwal Tofifest w Toruniu. Filmowe nagrody, seanse i spotkania z gwiazdami kina
- Toruń. Dlaczego kustosz okradał muzeum? "Zostałem sam z trójką dzieci"
- Kujawsko-Pomorskie. Tak oszukuje gastronomia latem. Kto zaliczył wpadki?
- Toruń z lat 90. na zdjęciach Alicji Piotrowskiej. Na Jej imieniny i ku pamięci
Jeżeli to co nam zaproponuje organizator imprezy turystycznej w ramach zastępstwa nie jest porównywalne z tym co kupiliśmy bądź jeżeli obniżka ceny nas nie satysfakcjonuje, mamy prawo odrzucić taką ofertę.
Kiedy zadośćuczynienie, a kiedy odszkodowanie za wakacje?
Uprawnienie z tytułu odszkodowania, zadośćuczynienia i żądania obniżenia ceny przysługuje nam w sytuacji, gdy organizator imprezy turystycznej nie zaproponował nam zastępczego świadczenia np. innego hotelu bądź w przypadku, gdy odrzuciliśmy jego ofertę.
-Pamiętajmy, że przysługuje nam również obniżka ceny za każdy okres, w trakcie którego doznaliśmy niedogodności (niedziałająca klimatyzacja, zagrzybiała łazienka, stare zniszczone meble pokojowe, brak ciepłych posiłków, brak wyposażenia hotelu w usługi zawarte w umowie siłownia, spa, sauny, brudne naczynia w restauracji, niesprzątany pokój, brudna łazienka, uszkodzone leżaki, głośna muzyka do późnych godzin nocnych itd.) W tej sytuacji przysługuje nam również odszkodowanie oraz zadośćuczynienie za poniesione szkody i krzywdy - objaśnia adwokat Adam Wygralak.
Odszkodowanie lub zadośćuczynienie nie przysługuje nam, jeżeli do niezgodności doszło z naszej winy, osób trzecich niezwiązanych z organizatorem jak również spowodowanych nieuniknionymi i nadzwyczajnymi okolicznościami.
Warto tu wspomnieć, czym jest odszkodowanie i zadośćuczynienie. Otóż o odszkodowaniu mówimy w przypadku uszczerbku naszego majątku spowodowanego wyrządzoną krzywdą. Jest to finansowa rekompensata uszczerbku naszego majątku. Natomiast zadośćuczynieniem przysługuje nam w razie wyrządzenia szkody niemajątkowej. W tym przypadku będzie to zadośćuczynienie za zmarnowany urlop, czyli utratę doznań i przyjemnych przeżyć związanych z relaksem, odpoczynkiem. -O ile wartość odszkodowania jest łatwa do wyliczenia, o tyle wyliczenie wartości zadośćuczynienia jest zawsze indywidualną kwestią każdego z nas - zaznacza adwokat.
Obowiązkowo po powrocie wyślijmy pismo do organizatora imprezy turystycznej, w którym opiszemy wszystkie niedogodności. Warto załączyć zdjęcia. W piśmie wskażmy, jakiej żądamy kwoty odszkodowania oraz zadośćuczynienia. - Niestety, w przepisach nie przewidziano w jakim czasie organizator ma czas na odpowiedź - uprzedza prawnik.
Na koniec: złota zasada. -Czytajmy umowy przed ich podpisaniem, korzystajmy z portali internetowych zawierających ocenę hotelu, pytajmy pracowników biura podróży w razie wątpliwości co do usług hotelu jak i całej imprezy turystycznej. Tak, aby nasz urlop spędzić bez zbędnych nieprzyjemności - kończy Adam Wygralak.
Czytaj więcej artykułów tego autora >>> TUTAJ <<<<
Polecamy nasze grupy i strony na Facebooku:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?