MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Niektórzy nazywają pojazd metrem

Marek Nienartowicz
Marek Nienartowicz
Od terenów po Polchemie do Kluczyków miałoby kursować w Toruniu metro naziemne, czyli szybka kolej miejska (SKM). Czy uruchomienie jej jest realne?

Od terenów po Polchemie do Kluczyków miałoby kursować w Toruniu metro naziemne, czyli szybka kolej miejska (SKM). Czy uruchomienie jej jest realne?

<!** Image 2 align=left alt="Image 8408" >– Ta sieć, po której może kursować szybka kolej miejska zamyka się pętlą wokół Torunia – twierdzi prezydent Michał Zaleski, uczestniczący we wczorajszym przejeździe drezyną po trasie, którą miałaby kursować kolej. – Nie można jej zmarnować. Trzeba wykorzystać istniejące tory. To byłby początek sieci regionalnej. Pociąg zbierałby pasażerów z Torunia i wiózł w kierunku Bydgoszczy. Oczywiście nie wszyscy mieszkańcy dadzą się przesadzić z samochodu do pociągu. Potencjalni klienci kolei to przede wszystkim młodzież szkolna i osoby starsze.

Trasa wśród lasów

Kolej zaczynałaby kursy w okolicy dawnych terenów po Polchemie, gdzie firma Nesta-Bis planuje stworzenie wielkiego centrum handlowego. Dalej pociąg lasami w zachodniej części Torunia docierałby do tzw. starych Wrzosów. Od północy omijałby osiedle Koniuchy i dalej docierał do dworca Toruń Wschodni. W granicach miasta szybka kolej miejska kończyłby kurs na Podgórzu.

Przystanki konieczne

– Aby uruchomić metro naziemne, czyli tę kolej miejską konieczne będzie stworzenie przystanków kolejowych, ogrodzenia wzdłuż torów – wylicza Bernard Kwiatkowski, dyrektor Wydziału Inwestycji Strategicznych toruńskiego Urzędu Miasta. – Dla szybkiej kolei miejskiej potrzebne są dwa tory. Na niektórych odcinkach musiałby więc powstać drugi tor. To musi być szybki i bezpieczny transport. Unia Europejska przeznacza na taki cel do 50 milionów euro. O tyle byśmy się ubiegali.

Drugi tor trzeba by zbudować na odcinku od Polchemu do Dworca Wschodniego. Musiałby też powstać pod placem Pokoju Toruńskiego. Tu ze względu na zabudowę forteczną na odcinku kilkudziesięciu metrów, w tunelu jest tylko jeden tor. Poza tym konieczne byłoby zbudowanie kilku wiaduktów, bo kolej musi być bez kolizyjna. A przy obecnym kształcie sieci tory przecinają w trzech miejscach ulicę Polną i w jednym Szosę Chełmińską i ulicę Grudziądzką.

Według dyrektora Kwiatkowskiego, budowa kolei mogłaby ruszyć nawet w końcu przyszłego roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska