Toruń. Dziewięć firm jest zainteresowanych budową linii tramwajowej na Jar. Oferty bardzo się od siebie różnią

Szymon Spandowski
Szymon Spandowski

Wideo

Prawie 300 milionów złotych - tyle dzieli najtańszą i najdroższą ofertę! Budową nowej toruńskiej linii tramwajowej na osiedle Jar jest zainteresowanych dziewięć firm.

W przetargu na budowę linii tramwajowej na toruński Jar wystartowało dziewięć firm. Zadanie zostało podzielone na dwa etapy: budowa linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą od ul. Watzenrodego do przejazdu kolejowego przy ul. Legionów, drugi od przejazdu do centrum miasta.

Warto przeczytać

- Oferenci mogli składać oferty częściowe, na poszczególne zadania. Na całość zamawiający planował przeznaczyć 158 mln zł brutto - mówi Sylwia Derengowska, rzeczniczka Miejskiego Zakładu Komunikacji.

Tramwaj na Jar. Prawie trzysta milionów złotych różnicy!

Komisja konkursowa poznała zgłoszone oferty w środę, różnice między nimi są bardzo duże. Firma Arbor z Gdańska koszt budowy odcinka od Jaru do torów kolejowych wyceniła na 447 tysięcy 824 złote, natomiast spółka Gülermak, która ma siedzibę w Warszawie, za to samo chciałaby otrzymać przeszło 135 milionów złotych. Z budową torów między placem NOT i Koniuchami jest podobnie. Gdańszczanie są gotowi tego dokonać za 1 milion 297 tysięcy złotych, oferta spółki warszawskiej opiewa natomiast na niemal 300 milionów złotych. Ceny zaproponowane przez innych w części A oscylują na ogół między 50 i 70 milionami złotych, a w części B między 130 i 160 milionami złotych.

- Oferty zostaną sprawdzone pod względem formalnym i merytorycznym - mówi Sylwia Derengowska.
Nowa linia tramwajowa przebiegać będzie z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego do nawrotu w ul. Strobanda. Ciąg dalszy, razem z pętlą tramwajową przy ul. Heweliusza powstanie, gdy na jego budowę znajdą się pieniądze.

Przetarg na budowę linii na Jar został ogłoszony pod koniec ubiegłego roku. Przyszły wykonawca będzie miał za zadanie budowę torowiska tramwajowego o długości ponad 5,5 km oraz sieci trakcyjnej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, budowę przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego na ul. Legionów, budowę i przebudowę fragmentów jezdni, chodników i ścieżek rowerowych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania projektowanego torowiska tramwajowego w układzie miejskim, a także budowę elementów nowej oraz przebudowę istniejącej infrastruktury energetycznej, sanitarnej, gazowej, ciepłowniczej i teletechnicznej. Zakres obejmie także budowę nowej i przebudowę istniejącej sygnalizacji na skrzyżowaniach, montaż 26 nowych tablic Systemu Informacji Pasażerskiej, budowę 26 peronów przystankowych.

Kiedy zakończy się budowa linii tramwajowej na Jar?

- Przy okazji budowy nowej linii tramwajowej powstanie ponad 3,6 km zielonego torowiska - dodaje Sylwia Derengowska. - Tego typu rozwiązania będą zastosowane tam, gdzie torowiska będą przebiegały poza jezdniami. Oprócz podstawowego waloru estetycznego zielone torowiska wpłyną na poprawę stanu środowiska naturalnego. Dzięki zastosowanej konstrukcji i nawierzchni roślinnej takie torowisko będzie ograniczało drgania i hałas oraz absorbowało pyły z ulicznego powietrza. Zatrzyma też wilgoć, dzięki czemu zminimalizuje efekt tzw. miejskiej wyspy ciepła.

Budowa powinna się zakończyć w maju 2023 roku.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie