Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toruń. Prezydent potwierdza: tego dnia tramwaje zaczną kursować między centrum a Jarem

Marek Nienartowicz
Marek Nienartowicz
We wtorek 16 maja zorganizowano objazd po budowie linii tramwajowej między centrum Torunia a osiedlem Jar. Zaawansowanie inwestycji sprawdzał między innymi prezydent Michał Zaleski
We wtorek 16 maja zorganizowano objazd po budowie linii tramwajowej między centrum Torunia a osiedlem Jar. Zaawansowanie inwestycji sprawdzał między innymi prezydent Michał Zaleski Grzegorz Olkowski
Na finiszu jest budowa linii tramwajowej między centrum Torunia a osiedlem Jar. Do codziennego użytku zostanie oddana za trzy i pół miesiąca.

Zobacz wideo: Co zrobić ze zwierzęciem przed wyjazdem na urlop?

od 16 lat

- Potwierdzam: normalne kursy tramwajów na nowej linii zaczną się 1 września - zapowiada prezydent Torunia Michał Zaleski. - Wcześniej będą jazdy próbne festynowe i pokazowe.

Linia na Jar: najwięcej do zrobienia na Legionów

Przypomnijmy, że nowa linia budowana jest między centrum Torunia a osiedlem Jar przez konsorcjum firm Balzola i Intop, na zlecenie Miejskiego Zakładu Komunikacji. Powinna być gotowa w ostatnich dniach czerwca. Inwestycja jest realizowana dzięki wsparciu z funduszy unijnych.

Ponad 6-kilometrowe torowisko ułożone powstało lub powstaje między centrum Torunia a osiedlem Jar, a dokładniej rzecz ujmując - między placem NOT-u a pętlą w rejonie ulicy Heweliusza. Tramwaje pojadą Szosą Chełmińską, ulicami Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego. Kursować tu będą tramwaje linii nr 3 (Jar - aleja Solidarności Bydgoskie Przedmieście) i nr 6 (Jar - aleja Solidarności - osiedle Na Skarpie).

Zanim to się stanie, trzeba dokończyć budowę nowej trasy. Prace są bardzo zaawansowane. Na odcinku od pl. NOT do przejazdu kolejowego na Legionów (wraz z tym przejazdem) zaawansowanie wynosi 86 procent. Na Szosie Chełmińskiej, między placem NOT-u a targowiskiem miejskim ukończono ostatni fragment torowiska. W tym rejonie ukończono budowę wodociągów, na finiszu jest przebudowa przyłącza kanalizacji sanitarnej. Trwa tam także korytowanie, wykonywanie stabilizacji i układanie kruszywa pod nową jezdnię Szosy Chełmińskiej, a także budowa chodników. Między targowiskiem a ulicą Dekerta rozpoczęło się układanie pierwszych warstw asfaltu. Trwa tu już montaż sieci trakcyjnej, podobnie jak na innych fragmentach Szosy Chełmińskiej (w rejonie jej skrzyżowań z trasą średnicową i ulicą Długą) oraz na Długiej.

Po przebudowie i ułożeniu torowiska we wszystkich relacjach można już przejechać rondem Czadcy, czyli skrzyżowaniem ulic Długiej, Wielki Rów i Legionów. Na tej ostatniej, przy zajezdni autobusowej, trwa budowa peronów przystankowych. Na fragmencie Legionów między wjazdem do zajezdni a przejazdem kolejowym układana jest podbudowa pod torowisko tramwajowe oraz przebudowywana sieć gazowa. Powstaje tam też sieć teletechniczna na potrzeby sterowania ruchem kolejowym.

Polecamy

Przebudowa wspomnianego przejazdu kolejowego na skrzyżowanie kolejowo-tramwajowe ma się rozpocząć - jak informowaliśmy w "Nowościach" - 22 maja. Tydzień później ten fragment Legionów zostanie zamknięty dla samochodów. To skrzyżowanie kolejowo-tramwajowe będzie jedynym tego typu w Polsce, dlatego Instytut Kolejnictwa opracowuje dla niego Krajową Ocenę Techniczną. Bez tego nie zostanie dopuszczone do ruchu.

Budowa na Jarze: na pętli trzeba wygiąć szyny

Na 93 procent oceniane jest zaawansowanie budowy linii tramwajowej między przejazdem na Legionów a rondem na skrzyżowaniu ulic Watzenrodego i Strobanda na Jarze. Na Polnej między innymi zakończono montaż sieci trakcyjnej. W rejonie skrzyżowania Polna/Ugory i Watzenrodego/Ugory montowane są wiaty przystankowe.

Na Watzenrodego także gotowa jest sieć trakcyjna. Trwa urządzanie zieleni - na fragmentach torowiska i przy nim.

Półmetek przekroczyły roboty przy budowie torowiska na przedłużeniu Watzenrodego od skrzyżowania z ulicą Strobanda do pętli przy ulicy Heweliusza. Powstały już wzdłuż niego wszystkie instalacje. Zakończono już także układanie podbudowy pod torowisko i ustawiono wszystkie słupy trakcyjne. Zbudowano też ławy z betonu zbrojonego pod szyny torowiska. Trwa wyginanie szyn do łuków pętli oraz ich spawanie. Kończy się budowa budynku socjalnego na nowej pętli.

Polecamy nasze grupy i strony na Facebooku:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska