Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polemika. Czy zieleń na placach budów prowadzonych przez MZK jest odpowiednio chroniona?

Redakcja
Drzewo posadzone w 2018 roku na rogu Szosy Chełmińskiej i Odrodzenia, obecnie rosnące na środku placu budowy
Drzewo posadzone w 2018 roku na rogu Szosy Chełmińskiej i Odrodzenia, obecnie rosnące na środku placu budowy Szymon Spandowski
Po opublikowaniu tekstu na temat dewastacji zieleni na toruńskich placach budów, otrzymaliśmy wyjaśnienia z Miejskiego Zakładu Komunikacji.

Obejrzyj: Kulisy sesji fotograficznej Siła Kobiet 2022

od 16 lat

Nawiązując do publikacji „Niszczenie zieleni trwa. Co z zieloną konstytucją?” (Nowości, 24.10.2022 r.) wyjaśniam, że Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu sp. z o.o. przy realizacji wszystkich zadań inwestycyjno-modernizacyjnych dokłada starań mających na celu maksymalną możliwą ochronę zieleni. Kwestie zabezpieczania drzew i innych roślin bytujących na terenach inwestycji poruszane są podczas licznych spotkań z wykonawcami. Firmy wykonawcze są przez MZK zobligowane do przestrzegania obowiązujących zasad ochrony przyrody, a jeśli dochodzi do zaniedbań, na podmioty odpowiedzialne nakładane są kary finansowe. Jednak nie zawsze to, co może wydawać się zaniedbaniem, jest nim w rzeczywistości.

Prace przy budowie nowej linii tramwajowej są realizowane na odcinku ponad 5,5 km (od placu NOT do ul. Strobanda). Znaczna część robót, np. w rejonie placu NOT czy Szosy Chełmińskiej, obejmuje centrum miasta oraz newralgiczne punkty na komunikacyjnej mapie Torunia.

Inwestycja obejmująca budowę nowego torowiska wiąże się nierozłącznie z kompleksową przebudową sieci podziemnych, które, przy tak gęstej zabudowie mieszkalno-usługowej, są równie gęsto rozlokowane pod powierzchnią ziemi. Niejednokrotnie przebiegają pod drzewami i innymi nasadzeniami lub w ich bardzo bliskim sąsiedztwie. W takiej sytuacji, gdy występuje bezpośrednia kolizja sieci z korzeniami drzewa, nie sposób bezkolizyjnie przeprowadzić tego typu prace. Na etapie projektowania, kiedy szacunki opierają się na istniejących mapach zagospodarowania sieci podziemnych i inwentaryzacji zieleni, drzewo takie przeznaczane jest do wycinki lub przesadzenia. Jednak już na etapie realizacji, gdy wykonawca dokonuje pierwszych odkopów, można niekiedy podjąć próbę zachowania danego okazu. Niestety prace muszą wówczas przebiegać w bezpośrednim sąsiedztwie drzewa, bez zachowania wymaganej odległości. Tak właśnie jest w przypadku przywołanego w publikacji kasztanowca zwyczajnego u zbiegu Szosy Chełmińskiej i ul. Odrodzenia. Chcemy go zachować, ale - z powodu bliskości sieci podziemnych – prowadzenie prac w dalszej odległości jest niemożliwe.

Warto zaznaczyć, że tym sposobem wzdłuż całej inwestycji uratowano już kilkadziesiąt drzew.
W przypadku drzewa przewidzianego do usunięcia na etapie projektowania po rozpoczęciu robót każdorazowo dokonywana jest ponowna analiza możliwości jego zachowania. Często skutkuje to zmianą przebiegu sieci podziemnych, dróg rowerowych czy chodników. Dzięki temu ocalały m.in. drzewa po stronie wschodniej Szosy Chełmińskiej (na wysokości wieżowców), okazały dąb przy dawnym Uniwersamie, drzewa przy ul. Długiej i Legionów oraz wspomniany w publikacji kasztanowiec, który w projekcie był przewidziany do przesadzenia poza teren inwestycji. Gdyby nie te starania, wyżej wymienione drzewa musiałyby zostać usunięte lub przesadzone w inne miejsce, co nie zawsze kończy się dla nich korzystnie.

Biorąc pod uwagę fakt, jak istotną funkcję pełnią tereny zielone w mieście, Miejski Zakład Komunikacji przy realizacji każdej inwestycji, poza działaniami zmierzającymi do maksymalnego zachowania istniejącego drzewostanu, realizuje także dodatkowe nasadzenia. I tak w ramach budowy linii tramwajowej zaplanowano liczne nasadzenia roślinności w obrębie całej inwestycji. Między innymi zagospodarowany zostanie plac przy Cinema City (obecnie teren ten porasta trawa), skwer przy ul. Dekerta, rondo przy Trasie Średnicowej Północnej, skrzyżowanie Szosy Chełmińskiej z ul. Długą, rondo Czadcy, skrzyżowanie Polna/Ugory czy ul. Watzenrodego aż do skrzyżowania z ul. Strobanda. Ponadto wszędzie, gdzie to jest możliwe, powstaną zielone torowiska, a 10 wiat będzie miało formę zielonych przystanków. Nasadzone będą również nowe drzewa – licznie w rejonie ronda Czadcy czy ul. Polnej.
Sylwia Derengowska
Rzecznik Prasowy Miejskiego Zakładu Komunikacji
w Toruniu sp. z o.o.

Tytuł i lead pochodzą od redakcji. Odpowiedź autora opublikujemy wkrótce.

Polecamy nasze grupy i strony na Facebooku:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska