Obejrzyj: Kulisy sesji fotograficznej Siła Kobiet 2022
Jesień zmienia swoje oblicze ze złotego na słotne. Październik się kończy, niedługo zacznie się do nas dobijać zima. W tym wszystkim jest jednak jeden pozytyw, skoro październik dobiega końca to znaczy, że zgodnie z tradycją Muzeum Twierdzy Toruń otworzy swoje podwoje w forteczną środę. Co tym razem trafi pod lupę? To co w dużej mierze rzuciło Toruń w objęcia boga wojny, czyli mosty.
- Od portu nad Wisłą do Bulwaru Filadelfijskiego. Tak się zmieniało toruńskie nabrzeże
- Toruński bulwar pełen archeologicznych ciekawostek. Na co tym razem trafili drogowcy?
- Dewastacja zieleni na toruńskich placach budów trwa. Co z zieloną konstytucją?
- Toruń. Pawilony i śmietniki. Tak się mają zmienić kontrowersyjne budowle na bulwarze
Ten pierwszy z 1500 roku był jednym z najdłuższych w Europie i przez kilka wieków jedynym spinającym brzegi Dolnej Wisły. Miał ogromne znaczenie dla kupców, ale również dla przemierzających przez Kujawy i Pomorze armii. Niszczony podczas odwilży i powodzi, palony podczas walk i innych katastrof, był za każdy razem odbudowywany - aż do lipca 1877 roku.
Kiedy po raz ostatni spalił się toruński most?
"Pożar tej nocy zniszczył w połowie stary drewniany most na Wiśle pod Toruniem - informowała "Gazeta Toruńska" 3 lipca A. D. 1877. - Siła rozhukanego żywiołu była ogromna. Pomimo usilnego ratunku spaliło się sześć przęseł a zatem blisko połowa mostu i dom nadbrzeżny (drewniany), w którym mieścił się poborca myta. Widok pożaru sięgającego od samej powierzchni wody aż w obłoki olbrzymią łuną, był zarazem przerażający i wspaniały. Przyczyna pożaru do tej chwili jest nam niewiadoma".
Ten pożar okazał się gwoździem do trumny. Władze miasta zdecydowały, że już kosztów odbudowy ponosić nie będą. Nie było to konieczne, cztery lata wcześniej został oddany do użytku most stalowy, odporny na kaprysy przyrody, a poza tym kolejowo-drogowy, co dodawało miastu strategicznego znaczenia.
Polecamy
Forteczna środa - gdzie i kiedy?
Historii tej i innych toruńskich przepraw opowiadać tu nie będziemy, znacznie lepiej zrobi to w środę w Muzeum Twierdzy Toruń Adam Kowalkowski, którego pasjonatom historii miasta przedstawiać nie trzeba. Spotkanie w koszarach Bramy Chełmińskiej przy Wałach gen. Sikorskiego 23, gdzie mieści się forteczny oddział Muzeum Okręgowego rozpocznie się w środę 26 października o godz. 17.30. Wstęp, jak zawsze w przypadku fortecznych śród, wolny.
Czym była Feldbahna?
Bywa, że apetyt rośnie w miarę jedzenia. Głód informacji i fortecznych ciekawostek będzie można zaspokoić także w czwartek. Stowarzyszenie Przyjaciół Kolei i Zabytków Techniki oraz zarządcy toruńskiego Dworca Głównego zapraszają na kolejne spotkanie z cyklu Toruńskiego Archiwum Kolejnictwa. W sali VIP na pierwszym piętrze głównego gmachu dworca Janusz Pokrzywnicki opowie o Feldbahnie, czyli toruńskiej kolei poligonowej. Wykład rozpocznie 27 października o godz. 18. Tego również będzie można posłuchać za darmo i warto z tego skorzystać. Rozbudowywana poligonowa kolej wąskotorowa sięgnęła poza poligon, podczas I wojny światowej jej pociągi kursowały nawet po zbudowanym przez saperów moście przez Wisłę wyjeżdżając na prawy brzeg w okolicach grzyba. Kto miał w tym miejscu pierwszeństwo przejazdu? O tym i innych ciekawostkach związanych z Feldbahną najwięcej wie Janusz Pokrzywnicki. Także pamiętajcie Państwo, że chociaż Wojciech Młynarski polecał spędzać niedziele na głównym, to w tym przypadku na toruński dworzec najlepiej będzie udać się w czwartek.
Polecamy nasze grupy i strony na Facebooku:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?