Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toruń. Za kilka dni rozpocznie się budowa przystanku kolejowego na Jarze

Szymon Spandowski
Szymon Spandowski
Przy rogatkach Torunia, pod torami modernizowanej linii do Chełmży kolejarze budują przejście pieszo-rowerowe. Za moment, przy samych torach, zacznie powstawać nowy przystanek.

Obejrzyj: Tajemnice Twierdzy Toruń i innych miejsc w mieście

od 16 lat

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, budowa nowego przystanku kolejowego sąsiadującego z najmłodszym toruńskim osiedlem miała się rozpocząć w lipcu. Mamy początek sierpnia i rzeczywiście tam, gdzie przystanek miał się pojawić, coś się dzieje. Co konkretnie?

Polecamy

- Rozpoczęcie prac przy budowie nowego przystanku Toruń Jar planowane jest w przyszłym tygodniu - wyjaśniał nam w czwartek 4 sierpnia Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK. - Aktualnie prowadzone są roboty związane z budową przejścia pieszo–rowerowego pod torami w sąsiedztwie nowego przystanku. Nowy przystanek z peronem o długości 125 metrów i wysokości 0,55 metra zapewni lepszy dostęp do kolei w tej części miasta, w sąsiedztwie rozbudowującego się osiedla mieszkaniowego, zakładów pracy i drogi krajowej nr 91. Zakończenie budowy przystanku planowane jest do końca września.

Z jaką prędkością będą mogły kursować pociągi ruszające z przystanku na Jarze?

Modernizacja całej linii Toruń - Chełmża zgodnie z planem powinna się zakończyć w trzecim kwartale tego roku. Po ukończonym remoncie i uzyskaniu wymaganych pozwoleń, pociągi kursujące między Toruniem i Chełmżą znacznie przyspieszą. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 kilometrów na godzinę (obecnie do 90 km/h), a towarowe do 80 kilometrów na godzinę (obecnie 40 km/h).

Na jakim etapie są przygotowania do remontu dworców?

Na okolicznych torach i w ich najbliższym otoczeniu w ogóle będzie się sporo działo. Po pierwsze, znów pojawiło się światełko w tunelu i szansa na remont dworców Toruń Miasto i Toruń Wschodni. Przypomnijmy, że ogłoszony w ubiegłym roku przetarg na modernizację obu stacji po licznych perypetiach został w tym roku unieważniony.

- Poprzedni przetarg na przebudowę dworców Toruń Wschodni i Toruń Miasto został unieważniony z uwagi na brak zgody ze strony oferentów na wydłużenie okresu związania ofertami - informował niedawno Bartłomiej Sarna z zespołu prasowego PKP SA.

Nowy przetarg kolejarze ogłosili 25 lipca. W zasadzie nie przetarg, ale przetargi, osobno dla każdego dworca.

- Oferty w postępowaniach można składać do 25 sierpnia. Tego dnia nastąpi również otwarcie ofert w postępowaniu — dodaje Bartłomiej Sarna.

Na realizację zadań przyszli wykonawcy będą mieli 77 tygodni.

Z czym jeszcze będą się musieli zmierzyć kolejarze?

Za remont dworców odpowiada PKP SA, natomiast opiekujące się szlakami Polskie Linie Kolejowe przygotowują się do modernizacji torów między Dworcem Głównym i Wschodnim. W planach jest remont mostu kolejowego, gdzie przy okazji ma się pojawić kładka pieszo-rowerowa. Sporym wyzwaniem będzie także budowa drugiego toru w Bramie Kolejowej.

- Inwestycja znajduje się na etapie przygotowywania dokumentacji projektowej. Zakończenie prac przy projekcie planowane jest do grudnia 2022 roku - mówił niedawno na naszych łamach Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK SA. - Realizacja inwestycji będzie możliwa po zapewnieniu środków finansowych oraz pozyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska