Obejrzyj: Tajemnice Twierdzy Toruń i innych miejsc w mieście
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, budowa nowego przystanku kolejowego sąsiadującego z najmłodszym toruńskim osiedlem miała się rozpocząć w lipcu. Mamy początek sierpnia i rzeczywiście tam, gdzie przystanek miał się pojawić, coś się dzieje. Co konkretnie?
Polecamy
- Rozpoczęcie prac przy budowie nowego przystanku Toruń Jar planowane jest w przyszłym tygodniu - wyjaśniał nam w czwartek 4 sierpnia Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK. - Aktualnie prowadzone są roboty związane z budową przejścia pieszo–rowerowego pod torami w sąsiedztwie nowego przystanku. Nowy przystanek z peronem o długości 125 metrów i wysokości 0,55 metra zapewni lepszy dostęp do kolei w tej części miasta, w sąsiedztwie rozbudowującego się osiedla mieszkaniowego, zakładów pracy i drogi krajowej nr 91. Zakończenie budowy przystanku planowane jest do końca września.
Z jaką prędkością będą mogły kursować pociągi ruszające z przystanku na Jarze?
Modernizacja całej linii Toruń - Chełmża zgodnie z planem powinna się zakończyć w trzecim kwartale tego roku. Po ukończonym remoncie i uzyskaniu wymaganych pozwoleń, pociągi kursujące między Toruniem i Chełmżą znacznie przyspieszą. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 kilometrów na godzinę (obecnie do 90 km/h), a towarowe do 80 kilometrów na godzinę (obecnie 40 km/h).
Na jakim etapie są przygotowania do remontu dworców?
Na okolicznych torach i w ich najbliższym otoczeniu w ogóle będzie się sporo działo. Po pierwsze, znów pojawiło się światełko w tunelu i szansa na remont dworców Toruń Miasto i Toruń Wschodni. Przypomnijmy, że ogłoszony w ubiegłym roku przetarg na modernizację obu stacji po licznych perypetiach został w tym roku unieważniony.
- Poprzedni przetarg na przebudowę dworców Toruń Wschodni i Toruń Miasto został unieważniony z uwagi na brak zgody ze strony oferentów na wydłużenie okresu związania ofertami - informował niedawno Bartłomiej Sarna z zespołu prasowego PKP SA.
Nowy przetarg kolejarze ogłosili 25 lipca. W zasadzie nie przetarg, ale przetargi, osobno dla każdego dworca.
- Oferty w postępowaniach można składać do 25 sierpnia. Tego dnia nastąpi również otwarcie ofert w postępowaniu — dodaje Bartłomiej Sarna.
Na realizację zadań przyszli wykonawcy będą mieli 77 tygodni.
Z czym jeszcze będą się musieli zmierzyć kolejarze?
Za remont dworców odpowiada PKP SA, natomiast opiekujące się szlakami Polskie Linie Kolejowe przygotowują się do modernizacji torów między Dworcem Głównym i Wschodnim. W planach jest remont mostu kolejowego, gdzie przy okazji ma się pojawić kładka pieszo-rowerowa. Sporym wyzwaniem będzie także budowa drugiego toru w Bramie Kolejowej.
- Inwestycja znajduje się na etapie przygotowywania dokumentacji projektowej. Zakończenie prac przy projekcie planowane jest do grudnia 2022 roku - mówił niedawno na naszych łamach Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK SA. - Realizacja inwestycji będzie możliwa po zapewnieniu środków finansowych oraz pozyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?