[break]
Wyścig przez cztery pasy?
WOJCIECH KLABUN
toruński radny PiS, wiceprzewodniczący komisji gospodarki komunalnej, inicjatyw społecznych i gospodarczych
Na niedawnej sesji złożył Pan wniosek o wytyczenie przejść dla pieszych na ulicy Polnej. Skąd taki pomysł?
Obecnie na odcinku pomiędzy ulicami Równinną a Kociewską chodnik oraz ścieżka rowerowa znajdują się jedynie na południowej stronie ulicy. Sprawia to wiele problemów pracownikom i klientom firm zlokalizowanych po przeciwnej stronie. Często dochodzi do sytuacji, w której mieszkańcy przebiegają przez cztery pasy ruchu, by dotrzeć na chodnik. Narażają też zdrowie i życie, idąc rowem odwadniającym, kończącym się przejazdem kolejowym. Jego bezpieczne i zgodne z przepisami pokonanie jest wówczas niemożliwe.
Ruch pieszy na Polnej wydaje się jednak znikomy...
Mieszkańcy wyszli z inicjatywą zebrania podpisów pod petycją, którą przekazałem prezydentowi. W ciągu kilku dni zebrali ich ponad 350, co pokazuje skalę i wagę problemu. Zresztą to niejedyne miejsce, które wymaga poprawy bezpieczeństwa pieszych.
Jakie jeszcze miejsca wymagają zatem większej uwagi?
Choćby położona w pobliżu ulica Celnicza. Kolejnym przykładem jest wiadukt na Łódzkiej, a także odcinek ul. Włocławskiej do Solankowej, czy Łódzkiej do Zdrojowej. Na szczęście wraz z wieloma drogowymi inwestycjami udaje się zwiększać bezpieczeństwo pieszych.
Jak ocenia Pan pomysł przeprowadzenia całościowej analizy bezpieczeństwa ruchu pieszych?
Kompleksowe opracowanie, to oczywiście dobry pomysł. Będzie można zdiagnozować miejsca potencjalnie niebezpieczne i zaplanować niezbędne inwestycje.
W poszukiwaniu miejsc ryzyka
MARCIN KOWALLEK
dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Torunia
Na czym będzie polegać analiza bezpieczeństwa ruchu pieszych?
Chodzi o weryfikację miejsc niosących ryzyko wystąpienia zdarzeń drogowych z udziałem pieszych i rowerzystów. Przeglądowi zostaną poddane przejścia i przejazdy na terenie Torunia, w szczególności lokalizacja i widoczność na przejściach - zarówno dla przechodniów, rowerzystów i kierujących pojazdami, oświetlenie takich miejsc, oznakowanie i sygnalizacja świetlna, czy też adekwatność zastosowanych urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przeanalizujemy też zdarzenia drogowe z poprzednich lat.
Jak wykorzystamy wnioski?
Skorzystamy z nich przy nowych inwestycyjach i poprawie bezpieczeństwa ruchu na już istniejących przejściach w ramach bieżącego utrzymania dróg. Do tej pory w ramach działań doraźnych też zmienialiśmy organizację ruchu przy przejściach dla pieszych. Choćby w maju 2015 roku wprowadzono zmianę na ulicy Łyskowskiego poprzez zastosowanie m.in. azylu dla pieszych oraz znaków C-9. Uzyskano nie tylko to, że przejście łatwiej można zauważyć, ale również bardzo korzystną, z punktu widzenia pieszych, możliwość dwuetapowego przechodzenia przez jezdnię.
Czy jest szansa, by zanim przeprowadzone zostaną analizy, wytyczyć na ulicy Polnej, między Kociewską a Równinną, przejścia dla pieszych?
Na pewno przyjrzymy się tej sprawie. Temat wyznaczenia przejść dla pieszych w tej lokalizacji zostanie rozpatrzony w przyszły wtorek, na najbliższym posiedzeniu komisji ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?